Kısaltılmış perspektif, ritmik ve lirik büyük resimlerin sahibi Tintoretto

Tintoretto olarak bilinen (Babasının kumaş boyascısı olduğu için ismi  ‘küçük boyacı’ anlamındadır) Jacopo Comin ya da Jacopo Robusti, Tiziano‘dan sonraki kuşağın en başarılı  Venedikli ressamlarından biridir.

 21 kardeşin en büyüğü olarakVenedik’te doğmuş ve çoçukluğunu babasının boya dükkanında geçirmiştir.

Hızlı  coşkulu resim yaparmış. Rcsimlerinde  titiz planlamalar yapmak yerine hayal gücünden yararlanırmış.

 1 5 yaşındayken, o sırada 50’lerinde olan  Tiziano’nun yanında çıraklık ettiği fakat aralarındaki çekişme nedeniyle birkaç gün içinde kovulduğu söylenmekte.

Bazı kaynaklar, anlaşması zor bir adam olarak bilinen  Tintoretto’nun bir kavgamn ardından Tiziano’yu terk  ettiğini öne sürer; yine bazıları Tiziano nun onu İtaatsizfiği yüzünden ve belki de genç sanatçının erken gelişmiş yeteneğini kıskandığı için evine geri gönderdiğini ve Tintoretto’nun atölyede sadece on gün kalmış olduğunu ifade eder.

Birkaç yıl sonra kendi atölyesini açtığında, duvara yazdığı bir notta Michelangelo’nun deseni ve Tiziano’nun renklerini sentezlemeyi amaçladığını söylemekteymiş. Bununla birlikte Michelangelo’nun parlak kompozisyon yöntcmlcrini ve Tiziano nın güçlü renklerini kendi rcsimlcrine ııyarlama ön görüsü hiçbir zaman gerçek olmamış.

Dikkat çeken ilk çalışması, içinde kendisinin ve erkek kardeşinin de bulunduğu portre grubuymuş ancak bu resim kaybolmuş.

Özel ışık etkilcriylc yaptığı dencmclcr; enerjik, son derece ritmik vc lirik büyük rcsimlermiş.

1 548’dc cesurca kısaltılmış perspektifler ve canlı rcnklcri bir araya gctircn kalabalık kompozisyonlu büyük resmi Aziz Mark ‘ın Bir Köleyi Kurtarması’nı yaparak ün kazanmış.
Çağdaşı Venedikli sanatçılara göre resimleri daha yoğun bir üsluba sahipmiş ve canlı kompozisyonları
ve harckct halindeki figür betimlemeleriyle tanınmış. Daha çok Venedik’te çalışmış ve Dükler Sarayı’nda yaşanan 1574 ve 1577’deki iki yangının ardından o ve Veronese iç mekânın yenilenmesiyle görevlendirilen iki önemli ressammış.
Ana salon için büyük Cennet çalışmasım resimlemiş. Figür çizimleri için Medici ailesinin mezarlarındaki heykellerin balmumu modellerini kullanmış, hatta dramatik ve sıra dışı ışık etkilerini elde etmek için onlar üzerinde geceleri mum ışığında çalışmış.
Ünü ve aldığı siparişler artınca (çoğu devletten ya da yerel kiliselerdendi) aralarında oğulları Domenico ve Marco ile kızı Marietta’nın da bulunduğu çok sayıda yardımcı çalıştırmış. Yoğun kompozisyonları Venedik Maniyerizmi olarak tanımlanan bir tarzı biçimlendirmiş.

Son Akşam Yemeği– 1590- 350 X 235 CM – DU0M0 Dl SAN MARTINO, LUccA, İTALYA

Maniyerist resimlerde odak noktası çoğunlukla kompozisyonun derinliğine yerleştirilir. Bu resimde Tintoretto, kısaltılmış perspektifli masanın uzak ucuna, havariler ve meleklerle çevrili İsa’yı yerleştirerek bu yaklaşıma bağlı kalmış. Işık, kompozisyon ve dramatik perspektif çarpıcıdır ve renkler olağanüstüdür.

Venedik’teki bir konaklama sırasında Tintoretto’nun çalışmalarını gören El Greco’nun da kendisinden etkilendiği düşünülmektedir.

Scuola di San Rocco freskleri

Tintoretto’nun Scuola di San Rocco’yu süsleyen dev boyutlu resimleri sanatının doruk noktasını oluşturur. 1564’te başladığı bu dizi onun 23 yılını almış. Isa’nın yaşamından başlıca sahneleri görüntüleyen dizide çeşitli figür grupları panoramik denebilecek bir görüş açısı içinde verilmiş.

1594’te, ateşli ve uyumasını engelleyen ve neredeyse iki hafta boyunca yemek yemesini önleyen şiddetli mide ağrılarına yakalanmış. 31 Mayıs 1594’te öldü.

BAŞLICA ESERLERİ

Paskalya’dan Önceki Perşembe (İsa Havarilerinin Ayaklarını Yıkıyor) 1547, MUSEO DEL PLADO, MADRİD, İSPANYA

Aziz George ve Ejderha y. 1560. NATIONAL GALLERY, LONDRA. BİRLEŞİK KRALLIK

Leda ve Kuğu y. 1 560, GALLEIUA DEGLI UFFIZI, FLORANSA, İTALYA

İsa’nın Vaftizi y  MUSEO DEL PRADO, MADRİD, İSPANYA

Samanyolu’nun Kaynağı y. 1575, NATIONAL GALIFRY, LONDRA BİRLEŞİK KRALLIK

Related Place

kemer travestiistanbul masözevde masaj izmir