Modern Sanat ÖncesiRessamlarYüksek Rönesans

Tarihte ilk logoyu kullanan gravür uzmanı ressam Dürer

Rönesans’ın ve belki de tüm zamanların en önemli Alman sanatçısı Albrecht Dürer, gravür tekniğini deneyen ilk ressamlardan biriymiş.

Dürer varlıklı bir kuyumcunun oğlu olarak Almanya, Nürnberg’de doğmuş. Albert Dürer kuyumcu bir babanın 18 çoçuğundan biriymiş. ( Sadece 3 tanesi çocukluk dönemini sag salim geride bırakabilmiş) Eğitim tamamlayıp, pirinç ustasının kızıyla evlenmiş. Venedik’te İtalyan sanatı okuduktan sonra 24 (1496) yaşında kendi atölyesini açmış.

Eğitimine babasının atölyesinde başlamış ve 13 yaşında yaptığı bir otoportre, onun erken yaşta ortaya çıkan yeteneğini göstermiş.

15 yaşına geldiğinde dönemin öncü ressamı ve baskı resim ustası Michael Wolgemut’un (1434-1519) yamnda çırakmış. 1490’da Köln ve ardından Hollanda’yı ziyaret etmek üzere Nürnberg’den ayrılmış. Dört yıl sonra, Venedik’te Bellini’yle tanıştığı ve ayrıca Mantegna ve Antoio del Pollaiuolo’nun (y. 1432-38) çalışmalarını gördüğü İtalya’ya gitmiş.

Alman Rönesans’ın en önemli ismi Albrecht Dürer’i kendi günlükleri, tuttuğu notlar ve döneminin kaynakları sayesinde yakından tanırız.

Hiç görmediği bir gergedanın tavsirlerden yola çıkarak gravürünü yapacak kadar hayalperest 13 yaşında kendi portesini yapacak kadar yetenekliymiş.

Dürer, İtalyan sanatçılara gösterilen saygıdan ilham alarak Kuzey Avrupa’da kendini bir zanaatçı değil, bir entelektüel olarak tanıtan ilk sanatçılardan biri olmuş.

Dürer, daha çok para kazanmak için daha çok resim yapmak istemiş. Bunun için farklı baskı teknikleri deneyip, fiyatı düşürmüş ve Avrupa’da şehir şehir gezerek resimlerini pazarlamış.

Daha önceki ressamların resimleri sadece zenginlerin yada kiliselerin evlerinde bulunuyorken,  Dürer’in baskıları sayesinde orta sınıf ailelerde resimleri alabilir olmuş.

Fakat taklit edilmeside uzun sürmemiş. Hemen bir çözüm bulmuş tarihte ilk ticarı markaya yaratmış. A. Ve D.Yi logo olarak kullanarak resimlerinin taklit edilmesini engellemeye çalışmış.

Fakat bu logo da kolayca taklit edilince. Dürer, imparatorun emri ile resimlerine imtiyaz hakkı almış, yani ilk defa telif hakkını kullanmış. 1511 yılında Bakire’nin hayatı isimli gravüründe ilk defa telifini kullanmış.

1520 yılında Roma imparatoru V.Charles’ın taç giyme törenine gittiği seyahet sırasında sıtma hastalığına yakalanmış. Sürekli çıkan ateşi nedeni ile 1528 yılında ölmüş.

Dürer ölünce adeta aziz statüsüne bürünmüş. Cenazeden 3 gün sonra bedeni mezerdan çıkarılıp ölüm maskesi yapılmış.

Şık gıyımli bir beyefendi olarak Dürer, kendini bilinçli olarak mütevazı bir zanaatçıdan farklı bir şekilde ve Rönesans idealleri doğrultusunda konumlandırır. Yüz özellikleri nesnel bır doğrulukla kaydedilmiştir ve arka plandak pencereden görünen manzara çağdaşı olan Venedik ve Horansa resjmlerındekileco benzemektedir. 26 yaşındaki Dürer’in, kendi dehasının farkında olduğu anlaşılmaktadır.

1497’ye gelindiğinde ağaç baskıları ve gravürleriyle ünü tüm Avrupa’ya yayılmış.  Kutsal Roma İmparatoru l.Maximilian, Dürer’i sanat danışmanı olarak atamış.

Dürer ayrıca, her biri İtalyan hümanizminin ruhuna ve üslubuna olan hayranlığını gösteren manzaralar, portreler, sunak resimleri, dinsel çalışmalar ve günlük yaşam sahneleri resimlemiş. 1500 yıllarında, matematiksel olarak hesaplanmış orantılar ve kusursuz perspektifi ideal güzellikle bir araya getirme sorununu ele almaya başlamış. Her ne kadar çalışmaları İtalya’da hayran olduğu pek çok unsuru içermiş olsa da sonradan onun yaptıkları da İtalyan Rönesans sanatını etkilemiş.

1498’de Dürer, Apocalypse (Kıyamet) adı verilen ağaç baskılardan oluşan kitabını yayınlamış. Bir sanatçı tarafından basılmış ilk kitap olarak dönemin en çok satan kitaplarından biriymiş. Sonraki yaşamında, Protestan reformcu Martin Luther’in takipçisi olmuş ve bunun etkisi 1520’den sonraki dinsel çalışmalarında görülmüş.

Son yılları, daha çok kuramsal ve bilimsel yazı ve illüstrasyonlara adanmıştı.

BAŞLICA ESERLERİ
Bakire Mememin Yedi Acısı  1496, ALTE PINAKII MUNIH. ALMANYA
28 Yaşında Otoportre  MUNİH.ALMANYA
Gül Çelenkli Sunak Resmi 1506, NARODNI PRAc;, ÇEK CUMHURIİIII
Dürer’in Annesinin Portresi KUPPERSIICHKABINEVV. BERLİN, ALMANYA
Aziz Jetome 1521, MUSEU NACIONAL DE ARTE ANTIGA. LİZBON, PORTEKİZ

Albrecht Dürer Eserleri

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.